Wednesday, August 13, 2014

dealing with this

Mulle on tullu jotenkin semmonen olo, että haluan ehkä jakaa enemmän itestäni täällä blogissa ja nimenomaan tekstin muodossa nyt vaihtelun vuoksi. Yks kommetti pari päivää sitten sai mut miettimään sellasta asiaa kun terveys, joka johtikin sitten omien diagnoosien oireiden tarkisteluun googlesta.

Mää koen itteni todellakin terveeksi, etenkin näin diabeetikon kanssa arkea viettävänä henkilönä. Mun ei kaiken järjen mukaan pitäs nyt yhtäkkiä kupsahtaa, vaikka jäiskin lääkkeet ottamatta ja oon siitä erittäinkin kiitollinen.


Kuitenkin mää veikkaan että mut ois luonnonvalinta jo karsinu pois, mikäli elettäis vähän kehittymättömänpää aikakautta. Mulla on järjetön määrä ruoka-aineallergioita, joiden takia joskus on ollu hengitysteiden umpeen turpoaminenkin lähellä. Nykyään sitä osaa välttää noita juttuja, mutta kyllä se silti rajottaa syömistä aika kettumaisella tavalla.

Lisäksi kun mun suolistollakin on oma diagnoosinsa, niin syötävien asioiden määrä supistuu entisestään. Välillä tulee tosi syyllistetty olo mm. kasvissyöjien seurassa, mutta faktahan on se että mulle ei jäis hirveesti syötävää, jos vielä jättäis lihanki pois. Kaikki te siellä, jotka kärsitte ÄSO:sta - I know how you feel 8(


Sitten tää kilpirauhasen vajaatoiminta.. Voin kertoa että oon syöny lääkkeitä jo monta vuotta, mutta kaiken tiedon sairaudestani oon joutunu kaivamaan internetistä. Musta tuntuu että lääkärit ei ees jaksa kertoa asiasta mitään, vaikka oon useampaan kertaan kysyny, että mitä nää arvot nyt tarkottaa tai mitä tää sairaus ylipäätään vaikuttaa. En alunperin tiedostanu ees että mulla oli mitään oireita ja sitte kävin verikokeissa, koska halusin selvittää mikä mun mahaa vaivaa. Noh, sain vajaatoiminnan diagnoosin puhelimessa ja käskyn aloittaa thyroxin-lääkityksen ilman sen kummempia selityksiä asiasta.

Jälkeenpäin oon sitte googlaillu oireita ja kyllähän tää selittää senki miksi tarvin 9 tunnin yöunet, enkä ehkä oikeesti oo pelkästään laiska. Oireethan ei välttämättä ees lähe pois, vaikka lääkitys ois kohillaan. Eilen sitten internet muistutti mua myös siitä, että tähän hommaan kuuluu myös ahdistuneisuus ja muut mielialaan liittyvät ongelmat. Selittyipä sekin sitten, vaikka oon kai mää muutenki vähän turhan herkkä joskus. Tätä tekstiä lukiessani tuli vaan semmonen olo että "Tästäkö tää kaikki oikeesti vaan johtuuki ja miks mulle ei oo kukaan kertonu näistä aikasemmin????". Tottakai netissä olevaan informaatioon pitää suhtautua vähän skeptisesti, mutta mistäpä muualta sitä tietoa sitten sais ku lääkäreistäkään ei oo ollu apua.


Jotta asiat ei menis liian helpoksi, niin mulla diagnosoitiin keväällä myös rasitusastma. Oon tosi tyytyväinen kyllä siitä että sain ton diagnoosin, sillä kiva vihdoin tietää miks 2km:n pyöräily voi olla yhtä helvettiä. Lääkekasa tosin alkaa olla jo ärsyttävä, sillä tällä hetkellä pitää syyä nappeja vielä aknenki takia, yh.

 

 Ja silti oon mielestäni terve, mulla ei oo mitään oikeesti vakavaa sairautta ja oon erittäin kiitollinen siitä. En tiiä miksi halusin jakaa jonku mun sairaskertomuksen täällä, mutta jotenki tuntuu etten halua peitellä tämmösiäkään asioita, koska nää on mun jokapäiväistä elämää. En halua kehittää mitään "blogi-minää", joka on vaan joku tyhjä kuori ja kivoja asuja jee.

6 comments:

  1. Mullakin just diagnosoitu toi äsoy ja tässä yritän kokeilla, mitkä ruoat käy mahalle.

    Oon kasvissyöjä ollut niin monta vuotta, että sitä en ole lopettamassa ja allergioita löytyy sekä refluksitauti.

    Voitko kertoa vähän mitä pystyt äsoy puolesta syödä? Itellä aika varmoja ruokia on gluteenittomat ja riisistä tehdyt ruoat. Kohta alkaa koulu, joten saa nähdä mitä siel voi syödä ja pitääkö ottaa omat riisikakut mukaan. Välillä tuntuu, että kaikki ruoka käy ja sitten taas kaikesta tulee oireita. :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo tuo on kyllä ärsyttävän yleinen vaiva tässä maassa - sehän on siis enemmänkin ominaisuus kuin sairaus...

      Musta on kyllä hienoa ku jotku pystyy olemaan ilman lihaa, mutta meikästä siihen ei kyllä ole >.< gluteenittomat ja kaura käy, mutta yleisimmin kyse on ehkä eniten määristä kuin laadusta. Mahan syöminen täyteen on mulla pahin virhe mitä voi tehä - kohtaus on taattu joka kerta :'D ei paljo kiinnosta ravintoloissa käynti, ku ei oo terveellistä syyä enempää ku puolet annoksesta :c

      Toi on kyllä niin totta että välillä elimistö kestää enemmän ja joskus vähemmän. Joskus yks mynthonkin on liikaa :'D Onneks aina voi luottaa riisikakkuihin.....

      Delete
  2. Tsemppiä, itellä on kans kilpparin vajaatoiminta ja siihen jo yksinään tulee välillä niin paha turhautuminen, ettei mitään tolkkua. Oon koko kesän ollut ihan hermorauniona, koska töihin täytyy herätä jo kuudelta, mutta iltaisin ei väsytä ollenkaan ja menen nukkumaan siksi aina joskus klo 10-11 ja pahimmillaan heräilen koko yön silloin tällöin. Töissä sitten väsyttää senkin edestä. Yheksän tuntia taitaa olla mullakin se ihan minimi, mikä pitäisi säännöllisesti saada unta. Oireetkin tuntuu palautuneen liian vähien unien takia, etenkin henkisesti ottaa välillä todella raskaasti päästä, eikä kiinnosta tehdä mitään.

    Lisäksi musta tuntuu, että saatan kuulua tuohon äsoy-porukkaankin, mutta diagnoosia ei ole. Ei löydy mielenkiintoa mennä lääkäriin, koska niiltä ei saa mitään järkevää irti. Enkä haluaisi tehdä syömisestä vaikeaa. :c Mutta ei ole hauskaa sekään, että vatsa keksii yllättää milloin milläkin oireilla.

    Outoa tulla avautumaan jostain sairauksista toisen blogiin, mutta vertaistuki on aina kivaa. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ite heräsin about viien aikaan koko kesän töitten takia, joten voin kertoa että täälläki on ollu tuota hermoraunioitumista havaittavissa ku ei oo aina ehtiny nukkumaan kaheksalta :c joskus oli niin paha olo kans töissä et piti ottaa tauolla vähä unta palloon siivouskopin lattialla -.-'

      Joo suosittelen vaan testailemaan noita ruoka-aineita itekseen, ei siitä lääkäristä tonkaan asian kanssa ollu mitää apua. Printtas vaan jonku ohjeen jostain terveyskirjastosta...

      Hei mää mietin itekki et miks hitossa kirjotin tän tekstin, mutta vertaistuki on kyllä tärkeetä : D


      Delete
  3. Mulla on niin paha maito- ja kananmuna-allergia, että poikaystäväkin joutuu niiden käyttöä rajoittamaan, koska saan allergiakohtauksen suurinpiirtein heti ku edes nään maitopurkin -.- no kidding. Onko teillä poikaystävän kanssa ollut mitään hankaluuksia sovittaa ruokavalioita yhteen, ymmärtääkseni diabeetikonkin pitää jonkun näköistä ruokavaliota seurata? Mitkä sulla on ne pahimmat allergian aiheuttajat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi kauhee, kuulostaa hirveältä ja hankalalta tilanteelta >__<' Mää oon pahiten allerginen tuoreille hedelmille ja vihanneksille (esim. omena ja porkkana) ja sitten kans pähkinöille. Hedelmiä on onneks suhteellisen helppo vältellä ja niitäkin pystyy syömään, jos ne on kypsennetty. Jotku ei voi syyä mitään, mikä on ees valmistettu tehtaassa, jossa käsitellään pähkinöitä, mutta onneks itellä tilanne ei oo niin paha.

      Diabeetikolle riittää kun syö terveellisesti ja säännöllisesti ja muistaa piikittää insuliinia. Muuten ei oo mitään tarkkaa ruokavaliota, joten sen kanssa ei onneksi tarvi tehdä mitään erikoisjärjestelyitä :)

      Delete