Friday, February 18, 2011

S: Toivepostaus - valokuvaus

Tadaa, tässäpä nyt sitte viimein tämä pariin otteeseen luvattu valokuvausta käsittelevä postaus. Oon ehkä vähän huono tekemään tämmösiä tekstipainotteisia postauksia, mut nyt yritin kyllä kovasti :') Siksipäs kuvalliseen osuuteen ei valitettavasti oo panostettu kovin paljoa, joten kuvituksena toimii vaan jotku suhteellisen randomit kuvat. Ois tietty ollu valokuvaus-aiheisessa postauksessa hienoo olla semmosia kuvia, jotka vähä ees vakuuttas mun kuvaustaidoista :--------D



Eli siis, mää oon tässä nyt muutaman vuoden kuvannu ihan tosissaan ja tavoitteena on vielä tulevaisuudessa valokuvaajan ammatti. Koulutusta alalta mulla on vaan yhen lukukauden verran Keski-Pohjanmaan kulttuuriopistosta valokuvausviestinnän linjalta. Kyseessä oli siis maksullinen koulu. Lisäks oon ollu työharjottelussa valokuvaustudiolla.

Viime keväänä hain sitte Oulun AMK:iin kuvalliseen viestintään, jossa ois ollu myös valokuvausta. Määhän siis pääsin tuonne kouluun, mutta en sitte menny ku olin päässy kans tonne parturi-kampaajakouluun + aikomuksena oli suorittaa samalla valokuvaajan ammattitutkinto Torniossa. No, vikatikki sinänsä, nimittäin mulle selvis vasta myöhemmin, ettei niitä voi käydä yhtä aikaa, sillä molemmat lasketaan päätoimiseksi opiskeluksi -.-' Mut on kuitenki hyväksytty suorittamaan sitä ammattitutkintoa, joten voin aloittaa sen sitte kunhan pääsen eka tästä nykyisestä koulusta pois ! Tuo ammattitutkinnon suorittaminen käy käsittääkseni sitten niin, että koulua on muutamana viikonloppuna kuukaudessa + kotitehtävät, eli siis näytöillä suoritettavasti tutkinnosta on kyse.





Välineistöstä sitten seuraavaksi. Kuvaamisen oon alottanu isän vanhalla Canonin EOS 300D:llä, mutta siitä meni yks osa rikki (tyyppivika -.-') sillon ku olin Kälviällä koulussa.Tultiin sitten siihen tulokseen, että tarvin ihan oman kameran, vaikka vanha saatiinkin korjattua myöhemmin. Hankin siis jälleen Canonin, EOS 50D:n. Uusin kamera on kyllä toiminu moitteettomasti ja se on todellakin yks mun tärkeimmistä tavaroista, joka kulkee mukana aina ku mahdollista. Tuommonen järeempi järkkärihän tosiaan painaa jonku verran, eikä se oo ihan hirveen pienikokoinenkaan.


Objektiiveja mulla on tällä hetkellä 3 kappaletta. Isältä oon "periny" (lue; ominu ..) 18-55mm ja 90-300mm zoomit. Tuon oman kameranihan ostin pelkkänä runkona, joten siinä vaiheessa mulla ei ookkaan ollu yhtään ikiomaa objektiivia.

Viime kesänä käytin kesätyörahani sitte 60mm macro objektiiviin, jonka avulla lähes kaikki tän bloginki kuvat syntyvät. Oon haaveillu myös fish eye-objektiivista, mutta oikeesti sen käyttötarkoitukset on aika rajalliset, joten taidan joskus koittaa tehä jonku virityksen ovisilmästä, ennemmin ku maksan jonku viissataa euroa moisesta. Tai ehkä sitte joskus ku oon rikas ni voin ostaa kaikki pelit ja vehkeet. Esim. Studiovalot ois aika jees.

Lisäks mää omistan vielä lisäsalaman + siihen ringflash "lisäosan", jota pitäs opetella käyttämään paremmin :')



Sitte kuvien käsittely .. Photoshop on kaveri, tosin oma sata vuotta vanha elements -versioni ei oikein tykkää toimia enää Windows seiskan kanssa. Lisäks oon nyt jonkin aikaa käyttäny The Cherry blossom girl -blogin kautta löytämääni Toycamera-ohjelmaa. Tuolla blogissa on kyllä mun mielestä varmaan hienoimmat kuvat ikinä, mutta sen oon huomannu, että jos koittaa apinoida jonku kuvaus/muokkaustyyliä, ei voi mennä ku metsään.

Muutenki multa on kysytty, että mistä saan inspiraation kuviin? Tuohon on jotenki vaikee vastata, nimittäin tietty sitä ottaa vaikutteita semmosista kuvista mitä näkee esim. lehdissä tai blogeissa, mut sitte taas kuvauskohteet on aina semmosia, jotka määrittää sen miltä kuvan pitäs näyttää. Sillai just ku tätä blogiakin ajattelee, niin omasta luovuudesta on paljon kiinni miten saa jotku korut vaikka näyttämään mielenkiintosilta kuvissa.



Eli siis, meikän ottamia kuvia voi tosiaan käyä kattomasa tosta sivupalkissa olevasta linkistä, joka johtaa mun portfolioon ( jota pitäs päivittää ..). Kysykää vapaasti vaan, jos unohin kertoa vielä jotai semmosta, mistä haluaisitte tietää enemmän ! :3

ps. huomenna alkaakin yks salainen kuvausprojekti, josta saatte toivottavasti joskus kuulla lisää !

10 comments:

  1. kysyisin että millon olit Kälviällä? mulla on sinne yhteyksii ja rupesin nyt pohtiin että oonkohan sattumoisin sut siellä nähnyt mutten vaan oo ihan varma.... :o

    ReplyDelete
  2. Minkälainen pääsykoe oli kuvallisessa viestinnässä? ja tarviiko aikaisempaa koulutusta? Mulla olis pohjalla lähihoitajan paperit, mutta oon ihan väärällä alalla.. :D

    ReplyDelete
  3. mistä tuon toycamera sovelluksen saa ladattua?

    ReplyDelete
  4. sunny: öö, meillä oli semmosia tehtäviä ku et piti suunnitella joku nettisivu paperille + kuvakäsikirjotus johonki mainokseen ! Sitte oli vielä semmone ryhmätehtävä, jossa piti näytellä -_______-' Eikait sinne tarvi sen kummempaa aikasempaa koulutusta ku normaalit amk:in pääsyvaatimukset :3

    Anonyymi: Mulla ei oo sitä osotetta täsä, mutta tuota Cherry blossom girl-blogista pitäs se löytyä ! Googlestaki saattaa etsimällä löytää.

    ReplyDelete
  5. Latasin nyt myöskin tuon toycameran ja siihen tulee semmoinen vesileima oikeaan alakulmaan jossa lukee "toycamera". Miten sen saa pois? :/

    ReplyDelete
  6. Anonyymi: Ei saa pois siinä, nimittäin jos sen haluaa pois ni pitää ostaa täysversio siitä ohjelmasta.

    ReplyDelete
  7. mulla tulee aina välillä vaan se toycamera teksti :O sinne alakulmaan

    ReplyDelete
  8. Ihanaa teit tämän postauksen!

    ReplyDelete
  9. Anonyymi: tulee se aina, riippuu vaan kuvan koosta näkyykö se.

    Anonyymi2: Kiva jos oli jotain hyötyä :3

    ReplyDelete